På resande fot, dag 4: En ”Nice” dag med matmarknad i gamla stan

Söndag morgon och den sista dagen i Paradiset.

IMG_2909 (2)IMG_2907 (2)IMG_2902 (2)IMG_2910 (2)IMG_2899 (2)IMG_2912 (2)IMG_2911 (2)IMG_2897 (2)
Sista ljuvliga morgonen på hotellet med den klassiska frukosten i underbar, lyxig miljö.

En heldag i Nice

Men trots att flyget skulle tillbaka till Norge senare på kvällen väntade ännu en fantastisk dag på oss. Charlotte hade som vanligt en perfekt dagsplanering med lika delar upplevelser och lika delar rekreation och när vi lämnade hotellet för sista gången ställde vi kosan mot Nice äldre delar, alldeles bakom den underbara strandpromenaden.
Vi började med en guidad tur och fick sedan möjlighet att gå själva bland marknadsstånd och små, bedårande butiker som sålde allt från lokalproducerade olivoljor till vackra, väldoftande tvålar och alla tänkbara kryddor.

Hela sällskapet på promenad inne i Nice nyrenoverade stadspark
IMG_2921 (2)IMG_2920 (2)IMG_2922 (2)IMG_2923 (2)IMG_2933 (2)IMG_2924 (2)IMG_2926 (2)IMG_2927 (2)IMG_2928 (2)IMG_2929 (2)IMG_2930 (2)IMG_2936 (2)IMG_2935 (2)IMG_2931 (2)IMG_2938 (2)

Lunchen: Musslor, pizza och ett berg Lemon Pie

Vi fick slå oss ned vid en till synes ganska enkel restaurang alldeles intill den lilla marknaden – som förvandlades från matmarknad till restaurangtorg ju längre dagen gick – och upptäckte att Sveriges konsulat låg ovanpå restaurangen. Till förrätt serverades musslor läckert paketerade i varsin gryta – och till och med en skeptiker som jag var ju tvungen att smaka – och sedan fick vi varsin pizza som var gudomlig. När vi sedan satt där och var så där mätta och nöjda så att vi trodde att vi aldrig mer skulle vilja äta något mer i hela våra liv kom de in med en varsin gigantisk bit citronmarängpaj som är den godaste jag ätit. Och vips fanns det plats för mer…

IMG_2945 (2)IMG_2961 (2)IMG_2948 (2)IMG_2947 (2)IMG_2960 (2)IMG_2965 (2)

Shopping för den matglade i Nice gamla kvarter

Efter den måltiden gick (nja, snarare rullade) jag iväg för att utöka mitt kryddförråd. Jag köper alltid med mig spännande kryddor under mina utlandsresor och mitt förråd innehåller till exempel olika kebabkryddor från lokala marknader i Turkiet, diverse BBQ-kryddor från New York och örtkryddblandningar från en mysig farmers market i Zürich. (Jag ska erkänna att jag var lite nervös vad tullen skulle tro när jag skulle frakta hem de gröna plastpåsarna från den sistnämnda…)

Givetvis var jag tvungen att fylla på mitt lager av favoritkryddan Herbes de Provence – som ju dessutom är en signaturkrydda för området. Dessutom köpte jag torkad dragon att använda till min hemgjorda bearnaisesås. Min favoritsmak är viol, och därför fick lite violsocker följa med hem – perfekt att dekorera och förgylla bakverk med men smaksatt/färgsatt socker är också läckert ovanpå skummet/grädden på olika sorters kaffe.
I en liten butik som sålde hemgjord glass passade jag också på att äta violglass. Om jag bara kunde få tag på mer viol hemma i Sverige skulle jag börja experimentera mer med den smaken i min bakning!

IMG_2951 (4)IMG_2953 (2)IMG_2957 (2)IMG_3015 (2)IMG_3021 (2)IMG_3020 (2)IMG_3024 (2)

Efter att ha njutit en smula av den vackra strandpromenaden gick vi en tur i gamla stadens små gränder. Vi gick till en fantastisk butik som hade provsmakning och försäljning av lokalproducerad olivolja, vinäger osv i alla tänkbara smaksättningar. Där köpte vi med oss några riktigt goda oljor att doppa bröd i eller ringla över salladen därhemma.

_
IMG_2968 (2)IMG_2974 (2)IMG_3005 (2)IMG_3018 (2)IMG_3017 (2)IMG_2991 (2)IMG_2990 (2)IMG_2983 (2)IMG_2989 (2)IMG_2988 (2)IMG_2987 (2)IMG_2986 (2)IMG_2874 (2)

Chocolaterie LAC

När Charlotte frågade efter våra önskemål på butiker vi ville besöka bad jag henne ta mig till ett Chocolaterie. Hon tog med oss till ett av sina favoritställen, konditoriet LAC, pittoreskt placerat mitt i virrvarret av små stenlagda gator och stenhus med fönsterluckor och klättrande växter. Som ni säkert redan har förstått gick jag knappast ifrån chokladbutiken tomhänt…

LAC hette Chocolateriet.
IMG_3008 (2)
Morsdagspresenter i choklad...
Morsdagspresenter i choklad…
IMG_3007 (2)IMG_3010 (2)IMG_3033 (2)IMG_3034 (2)IMG_3036 (2)

Till sist lite kul fakta: Titta noga på bilden nedan – hur många fönster ser du på husväggen? Faktum är att de flesta av dem är målade och inte riktiga fönster. Detta är en rest från en tid när husägarna fick betala skatt efter hur många fönster deras hus hade. Vilken tur då att området länge har varit en hemvist för skickliga konstnärer…