Reseblogg Rhodos: Ibland finns Paradiset närmare än man tror!

Den populära grekiska semesterön Rhodos är kanske inte en plats som vi främst förknippar med vacker natur och vila. Min allra första solsemester gick till just Rhodos – året var 1987, jag var 16 år och nöjeslivet inne i Rhodos stad gjorde ett större intryck än den stora men kala östra stranden. Pulserande musik, inkastare och en intensiv grekisk man som blev så upprörd när jag vänligt nobbade hans invit att han kom tillbaka och kastade ett glas vatten över mig. Att jag hade ett vitt linne på mig gjorde inte upplevelsen roligare. Det sades att killarna som ihärdigt uppvaktade oss tjejer var professionella strandraggare med eget fackförbund, och förklaringen jag fick var att jag tydligen hade kränkt hans yrkesstolthet när jag inte spelade med i charaden. Jag vet inte om det här bara var fördomsfullt snack, men jag höll mig i alla fall borta från barer resten av vistelsen.

En fantastisk upplevelse som jag dock fick med mig från min allra första vecka under Medelhavets sol, och som har format mig som resenär, är besöket som vi gjorde på det då nybyggda Sunwing-hotellet som låg ödsligt men vackert en bra bit utanför stadskärnan. Det kändes som om man vandrade i paradiset när man strosade runt i den stora trädgård som omgav de luftiga, vita hotellbyggnaderna. Till hotellet hörde en privat strand och det fanns också ett eget poolområde. Att hotellet låg utanför stadens sus och dus var bara skönt – allt man behövde fanns ju här och staden fanns bara en kort taxiresa bort ifall lusten att shoppa eller äta ute föll på.

När jag och min man bildat familj blev Sunwing i Kallithea vår favoritresemål, perfekt anpassad för semester med tre spralliga barn i olika åldrar. Några gånger besökte vi systerhotell i Turkiet.

Men nu är alla barnen vuxna och jag och min man söker en helt annan typ av semester. Vi reser uteslutande reguljärt och på egen hand och när vi letar soldestinationer vill vi ha lugn och ro och vacker natur. Drömhotellet ska ligga fint vid havet, ha en pool, vara fräscht och miljövänligt men inte överdrivet dyrt. Jag undviker i största möjliga mån destinationer där djur utnyttjas i turismindustrin. Mitt besök på den franska Rivieran 2016 var fantastiskt och var i stort sett full pott sett till mina önskemål. Mer om den resan kan du läsa här.

Just nu drömmer jag om ett nytt besök i Florida. Jag var där 1990 och vill nu återvända med hela familjen inklusive barnens respektive. Jag vill också hitta Karibiens bästa strand och avser att uppfylla min livslånga dröm om ett besök på Hawaii inom en femårsperiod. Jag är ingen backpacker – mitt ideal för en solsemester är som sagt ett tillrättalagt paradis a la Sunwing 1987 – men hotellet får inte kännas som en stor bullrig köttfabrik som styr mig. Jag vill också ha lite variation från pool- och strandhäng, till exempel små utflykter och möjlighet att upptäcka nya, vackra platser.

Mina föräldrar tillhör en annan generation och en annan typ av resenärer. De värdesätter tryggheten i att boka en charterresa och återkommer gärna till samma hotell (och ofta samma rum) år efter år.

När mina föräldrar föreslog en charterresa till Sunwing Rhodos var vi ärligt talat först lite tveksamma. Det hade gått 15 år sedan vårt senaste besök och hotellet, som hunnit genomgå en stor renovering sedan dess och numera heter Sunwing Kallithea Beach, räknas som ett av Medelhavets allra bästa för barnfamiljer. Var det verkligen en avkopplande destination för ett par som just firat sitt yngsta barns 18-årsdag? Missförstå mig inte, jag tycker om barn och de har givetvis rätt att njuta av sin semester de också, men det brukar kunna innebära bra drag runt och i poolen för den som försöker koppla av. Efter en mardrömsvecka på ett annat barnvänligt hotell där paret i solstolen intill tillbringade hela veckan med att alltmer högljutt argumentera om vems tur det var att passa barnen, medan barnen löpte amok och ettåringen bajsade i poolen utan att föräldrarna brydde sig, hade vi bestämt oss för att en eventuell framtida charterresa skulle gå till ett barnfritt hotell.

Men vi tänkte om, och det visade sig vara ett väldigt bra beslut!

Lugnt och avkopplat vid poolen på förmiddagarna

Ibland är det skönt att ta av sig äventyrarmössan för att bara njuta och låta sig bli omhändertagen. Jag tror aldrig att jag har kopplat av så fullständigt som jag gjorde under den här underbara veckan i den paradisträdgård som hotellet utgör. Att det dessutom blev en generationsresa, med både mina föräldrar och min mans mamma och bonuspappa på plats, gjorde resan till ett extra fint minne. Det är just det som är Sunving Kallithea Beach storhet, att den funkar för olika generationer med olika behov. Det här tror jag beror på att det finns något för alla – med många olika poolområden och trädgårdar kan man hitta sin plats. Eftersom vi är morgonpigga hade vi poolen för oss själva större delen av förmiddagen och även på eftermiddagen när barnen gått för att vila eller leka i barnklubbarna. Den generösa storleken på anläggningen gör att hotellområdet inte känns trångt eller bullrigt samtidigt som indelningen i olika enheter har gjort att man har lyckats skapa olika mindre och mysiga områden att upptäcka och kunna dra sig tillbaka till. Jag förstår att hotellet har fått Stora Barnsemesterpriset 2018 för bästa familjehotell, men det funkar bra för oss andra också!

Vi åt ofta lunch i hotellets taverna (Kostas kitchen), som ligger vid stranden och har en makalöst vacker utsikt över bukten. Priserna där är ungefär som hemma, maten är god och fräsch och de får ett extra plus för möjligheten att ta med maten. Även kvällsmenyn är bra och numera ligger inte Sunwing särskilt öde eftersom det finns både matbutiker och restauranger intill. Rhodos vackra gamla stad ligger fortfarande bara en kort (4 km) taxiresa bort och såväl försäljare som restaurangägare har lärt sig att inte vara så vansinnigt påflugna som under våra besök under 80- och 90-talet.

Vi bodde väldigt bra i området Ariadne, med egen altan mot en av de fina trädgårdarna. Här vandrade jag ofta under tidiga morgontimmar för att se på den färgsprakande soluppgången och njuta av lugnet när hela anläggningen fortfarande sov.

Ariadne

Sunwing Kallithea Beach är platsen för dig som vill koppla av och undkomma vardagens alla praktiska beslut och göromål. Här finns allt hela familjen behöver samlat – allt från spa och träningscenter till tvättmöjligheter och underhållning. Massor av aktiviteter för både barn och vuxna – inte sällan kombinerade är också ett plus för familjer som får möjlighet att umgås i olika konstellationer bortom mobilskärmarna. Och apropå det – om nu någon får abstinens efter paddan och facebook så fungerar det fria wi-fi:et alldeles utmärkt. Vill du se något annat så kommer jag i kommande inlägg tipsa om en gömd liten pärla för dig som gillar det vackra.

Hit åker vi definitivt gärna igen, med eller utan barn och pensionärsföräldrar!